Marc teòric

Definició de violència de gènere segons "La confederación general de trabajo":


"Violencia de género se refiere a todo acto de violencia que se ejerce contra las mujeres por el simple hecho de serlo y que tiene como resultado posible o real un daño fisico, sexual, psicológico o emocional, ya sea en la vida pública o en la privada"

Després d'haver aprofundit en el tema, voldríem dir que les diferents definicions que hem trobat son molt similars i no són prou precises a l’hora de parlar de violència de gènere, sinó que són molt especifiques, ja que defineixen aquest tipus de violència com, només la violència del home a la dona, i no és així, per tant; em volgut crear la nostra pròpia, intentant, en tot moment, ser fidels a el que hem trobat al respecte.


  • Definició pròpia de violència de gènere
  • Les mares que sofreixen violència de gènere en la parella:
  • Els pares que exerceixen la violència de gènere a la seva parella:
2.-Violència exercida de dones a homes:


La violència de gènere no es un problema que afecti tan sols en l'àmbit privat, sinó que també afecta al àmbit públic, augmentant així, la desigualtat existent en la nostra societat. Es tracta d'una violència que no només afecta segons el gènere, sinó que pot afectar, segons l'àmbit, als infants i la gent gran, familiarment parlant, o bé, als homosexuals, socialment parlant, o fins i tot, als adolescents, educativament parlant.


Aquesta violència pot ser física i psicològica, incloses també les agressions a la llibertat sexual i la coacció.

1.-A qui afecta la violència de gènere?

La violència de gènere afecta sense discriminació sexual ni racial, ni d’edat, ni nivell d’estudis i tampoc segons l’estat civil i la tinença de fills i filles.

La violència d’home cap a la dona és la més freqüent tal com podem comprovar a continuació, per aquest motiu, no hi ha massa informació sobre la violència exercida de la dona cap a l’home, tot i que també existeix.

1.-Violència exercida d’homes a dones:

Hi ha mares que es queden a la relació de parella per protecció als nens/es ja que posa fi a una relació de parella amb un mal tractador és un moment de risc i perill tant per la mare com pels fills/es. Una vegada separades, moltes dones tenen por de que el pare intenti treure-li la custòdia o en cas de no aconseguir-ho, pegar als fills/es durant les visites.

El perfil d’aquests homes és confús però existeixen característiques que tenen els homes que maltracten les seves parelles encara que també les pot tenir qualsevol home. Una d’aquestes característiques són la baixa autoestima, una forma de pensament tancada, dificultat per sentir i expressar emocions o unes experiències violentes a la seva família. També poden ser gelosos en extrem, manipuladors, insegurs i amb tendència a l’aïllament per no saber resoldre els conflictes de forma no violenta. 

El maltractament cap als homes per part de les dones és semblant, tot i que li diuen la violència invisible, ja que és més discreta.


La conducta de les dones mal tractadores és: culpar de forma exclusiva, continua i desproporcionada a la seva parella presentant-se elles com a víctimes alienes i innocents de tot. Ella busca la forma de deformar la realitat per justificar la compulsiva necessitat d’humiliar a l’home.

D’altra banda, aquestes dones no solen fer res per separar-se de la seva parella ja que els agrada ser superior a la seva parella i tenir una parella que obeeixi les seves ordres.


2.- Violència exercida de pares/mares a fills/es:

Aquesta violència és exercida és la que es dóna per part dels progenitors als seus fills/es.

Sol començar amb càstigs, tot i que el càstig evoluciona segons l’edat del nen/a.

Els pares i/o mares violents/es han interioritzat creences sobre la violència i aquesta la fan arribar al fill i/o filla.

Els tipus de violència segons Sanmartín (2008) són quatre:

  • Física: qualsevol acció que vulgui causar lesions físiques, les causi o no. 
  • Psicològica: acció o omissió que provoqui o pugui provocar danys emocionals o cognitius. 
  • Sexual: acció que vulgui involucrar a un menor en fets sexuals. 
  • Negligència: qualsevol no acció per la que es priva al fill o filla de l’atenció per al seu desenvolupament. Un exemple és l’abandonament. 
Els factors de l’agressor/a són el nerviosisme davant els estímuls del menor (per exemple, els plors del nen/a).


3. Violència exercida de fills/es a pares/mares:

La violència per part dels fills o filles als seus pares/mares es dona quan el fill o filla exerceix un rol dominant dintre la família, amb l’objectiu de controlar el que l’envolta.

El maltractament de fills/es a pares/mares és multi causal, és a dir, que tenen a veure múltiples causes, com factors ambientals, socials, psicològics o biològics. L’educació permissiva, la pèrdua d’autoritat dels adults, la dinàmica familiar, la societat de consum entre d’altres són de les més importants.


4. Violència exercida a la gent gran:

Segons la OMS, és un acte únic o repetit que causa dany o sofriment a una persona d’edat o la manca de mesures apropiades per evitar-ho, que es produeixen en una relació basada en la confiança.

Els tipus de violència que s’exerceix, apart de la física (cops, empentes...), la psicològica (rebutjos, insults, aïllar...), la sexual (tocaments, petons, penetració... ) i la negligència (privar de les necessitats bàsiques, donar medicació errònia, abandonament...), cal afegir la violència econòmica, que és quan alguna persona utilitza no autoritzadament, els recursos econòmics o les propietats de la persona.


5. Violència exercida entre parelles homosexuals:

El mal tracte i la violència en l’àmbit de les relacions afectives també és una realitat de les relacions de parelles homosexuals. Es donen situacions de violència tant física com psicològica. Aquesta violència es diu intragènere.


6. Violència entre nens/es:

La violència entre alumnes dels centres educatius és un problema conegut i el professorat ha de jugar un paper de vital importància.

Els factors que l’alumnat reconeix que tenen més violentes, són aquelles situacions que destaquen per la seva alta freqüència, la intencionalitat o aquelles que causen un dany a la víctima. Aquestes claus són més rellevants amb els/les alumnes de major edat.


2.- En quins àmbits passa o pot passar la violència de gènere?  


1.En l’àmbit familiar: 

Consisteix en la violència física, psicològica, sexual, econòmica o social exercida contra un membre de la parella, de home a dona i a l’inrevés, els menors d’edat i les persones de la tercera edat en el si de la família. També es pot donar entre parelles homosexuals.

La família és el focus de violència més destacat de la nostra societat. Segons, l’Associació Mèdica Americana, el 25% de les dones és víctima de maltractament al menys una vegada a la vida.1


2. En l’àmbit laboral:

Consisteix en la violència física, sexual o psicològica que pot produir-se al centre de treball i durant la jornada laboral, o fora d’ella si té relació amb la feina4, tant si és de superior a subordinat com a l’inrevés.

La finalitat de l’assetjador és despersonalitzar la víctima i inutilitzar-la per a les seves funcions a través de relegar-la, menysprear-la i negar-li la comunicació. Com a conseqüència d’aquest assetjament es poden provocar malalties tant psicològiques com físiques, i moltes vegades s’aconsegueix un abandonament voluntari de la feina.


3. En l’àmbit social: 

Comprèn les següents manifestacions: agressions sexuals, tràfic i explotació sexual de dones i nenes, mutilació genital femenina o risc de patir-la o matrimonis forçats, entre d’altres.

En l’àmbit social, l'agressor/a exerceix la violència intentant evitar tot possible contacte de la víctima amb la societat que l'envolta, com a amics, familiars o companys de treball, de manera que quedi desprotegida, al no tenir suports forts al seu voltant.

La violència en aquest àmbit també es pot donar a través de la publicitat i mitjans de comunicació, on podem trobar anuncis sexistes i discriminatoris.  


4.En l’àmbit educatiu: 

El context escolar constitueix un dels espais que influeix de manera més poderosa a la construcció d'una pròpia identitat d'homes i dones per al seu futur i per al seu projecte de vida. 

4.1. Àmbit escolar 

Normalment els agents implicats en aquest tipus de violència són els alumnes i professors, segons el Ministeri d'Educació i Ciència de l'estat espanyol, malgrat això, les víctimes principals no són solament els/les alumnes (agredides per alumnes i professors) sinó que també ho són els professors que són agredits per alumnes i inclús per familiars d'aquests. 


4.2. Àmbit universitari

Segons un projecte d'investigació fet entre el 2005 i el 2008 anomenat “Violencia de género en la universidades españolas” 11 que fou finançat per l'Institut de la Dona, on hi van participar vuit universitats espanyoles amb el suport de professors i investigadors de Harvard, diu que un 27% de les noies participants en aquest estudi havien estat víctimes d'algun tipus d'abús o de situació no desitjada durant la seva estància a la universitat. Solament 4 de 246, que són el total d'aquest 27%, van explicar o denunciar els fets a la policia. Segons destaca aquest estudi, un dels motius pel fet de no denunciar l'agressor es la por o el temor a no sentir-se recolzades per part de la mateixa institució universitària.


En el context de Catalunya s'ha demostrat, segons Rosa Valls Carol, professora titular del Departament de Teoria i Història de la Educació de la Universitat de Barcelona, que un 58% de 368 noies universitàries que van respondre l'enquesta, afirmaven haver patit o conèixer alguna de les situacions de violència de gènere.

3. Com afecta:


1.Violència psicològica 

Es tota conducta o omissió intencional que produeixi en una persona desvaloració o patiment, i pot donar-se conjuntament a un altre tipus de violència.
S’acostuma a manifestar com un llarg procés on la víctima no s’adona com l’agressor vulnera els seus drets, com li falta el respecta, la humilia, i la víctima va progressivament perdent l’autoestima i seguretat en si mateixa.


2. Violència Física

És la més coneguda de totes i pot ser percebuda per altres persones ja que habitualment deixa empremtes externes. Es tracta de tota acció que provoqui lesions o danys físics que es realitzin voluntàriament. Com per exemple empentes, bufetades, cops de puny, cops amb objectes, cremades i cops de peu, cremades, hematomes, ferides, talls, lesions d'òrgans interns i/o lesions irreversibles.


3. Violència econòmica


És el control absolut i no justificat dels recursos econòmics i també la limitació en l’accés als diners. La violència econòmica es dona quan un membre de la parella està obligat a demanar diners a l’altre membre o no li permet disposar d’aquests o ha de justificar qualsevol despesa a la parella.

Un altre tipus de forma de violència econòmica es quan l’agressor destrueix els bens personals de l’altre o disposa dels recursos econòmics propis i de la persona que està sent violada, només per el seu propi benefici.


4. Violència social


Aquest tipus de violència és qualsevol tipus de violència amb un impacte social, comesa per individus o la comunitat. Aquests actes violents adopten diverses formes en tots els diferents països, incloent conflictes armats, violència de bandes, agressions físiques de pares a fills, terrorisme, desplaçament forçat i segregació.


Hi ha dos tipus d’exposició a la violència. La directa, com podria ser la víctima d’un acte violent, o indirecta com podria ser escoltar parlar de violència o ser present d’un acte de violència que involucre a tots.


5. Violència sexual

És un tipus de violència que inclou violacions, abusos sexuals i explotació sexual. La violació és una relació sexual no consentida i això pot incloure l a invasió de qualsevol part del cos amb un òrgan sexual. Implica l’ús de la força, amenaça o coaccions. Qualsevol penetració no consentida es considera violació. L’abús sexual és la invasió física, o la amenaça de invasió física de naturalesa sexual, tant pot ser a la força com pot ser en condicions de desigualtat o coacció. La explotació sexual es abusar de una posició de vulnerabilitat de poder o confiança per a fins sexuals. Inclou la prostitució forçada, la esclavitud sexual i el sexe transaccional.



No hay comentarios:

Publicar un comentario